miercuri, 27 februarie 2008

Mina libera la achizitii de arta contemporana



Preluare "Cotidianul"


Marti seara, la sediul ICR a avut loc o dezbatere in jurul unei teme care a divizat lumea artistica la sfirsitul anului trecut: achizitiile de arta contemporana de catre institutiile publice.


Discutia a venit in urma scandalului declansat de sesiunea prin care MNAC (Muzeul National de Arta Contemporana), sub tutela MCC (Ministerul Culturii si Cultelor), a achizitionat la finele anului trecut lucrari de arta contemporana in valoare totala de 700.000 de euro. Nemultumiti de procedura prin care s-a facut selectia lucrarilor, o serie de artisti contemporani au semnat atunci o scrisoare de protest, gazduita pe blogul lui Daniel Gontz, prin care anuntau ca refuza sa mai vinda lucrari catre MNAC.

Intilnirea de marti, moderata de Erwin Kessler, i-a pus fata in fata pe protestatari cu reprezentanti ai institutiilor implicate in proiectul de achizitii de anul trecut. Ruxandra Demetrescu, rectorul Universitatii Nationale de Arte Plastice din Bucuresti si presedintele comisiei care a decis achizitiile, Virgil Nitulescu, secretarul general al MCC, Daniel Gontz, artist plastic, Mihai Oroveanu, directorul MNAC, au dezbatut, alaturi de artisti, directori de galerii si curatori, problemele ridicate de procedura acuzata de semnatarii protestului, dar si modalitatea optima a achizitiilor urmatoare.

Virgil Nitulescu a explicat ca sesiunea de anul trecut a fost una atipica si ca juriul a fost nevoit sa aleaga intr-un timp extrem de scurt pentru ca, altfel, fondurile obtinute de MCC pentru achizitiile destinate MNAC nu ar fi putut fi folosite in conditii legale. De anul acesta insa, MNAC are autoritatea de a alege fara implicarea MCC lucrarile pe care si le doreste. Mihai Oroveanu a precizat ca, la inceputul anului, MNAC a primit in jur de 500.000 de euro pentru a cumpara lucrari alese in urma unei selectii facute exclusiv de curatorii institutiei.

Incepind de anul acesta, muzeul va avea mina libera sa achizitioneze lucrarile dorite fie de la artisti, fie de la galeristi sau de la colectionari. De asemenea, propunerile de oferte nu vor mai veni din partea artistilor, MNAC urmind sa solicite, in urma unei scrutari atente a pietei de arta, lucrarile de care are nevoie.

Un alt punct care a aprins discutia a fost observatia Dianei Dochia, curator la Anaid Art Gallery, care s-a aratat contrariata de faptul ca o serie de artisti care initial semnasera protestul au acceptat apoi sa vinda lucrari MNAC. Dumitru Gorzo, unul dintre artistii vizati de critica Dianei Dochia, a explicat ca, atita vreme cit procedura de achizitie fusese schimbata, in urma scrisorii protestatare, nu a vazut o problema in a-si vinde lucrarile catre MNAC.

Acest al doilea val de achizitii, care a urmat sesiunii criticate acerb de artisti, a fost inlesnit de niste fonduri de 200.000 de euro de care dispunea MNAC la momentul respectiv si care initial erau alocate pentru investitii in dotari tehnice. Oroveanu a explicat ca destinatia fondurilor a fost schimbata pentru ca muzeul risca sa le piarda daca nu erau accesate in timp util. O serie de artisti au fost, de asemenea, nemultumiti ca achizitiile din a doua transa nu au fost anuntate public. De aceasta data, curatorii MNAC au solicitat lucrari de la fiecare dintre artistii pe care si i-au dorit in fondul MNAC, asumindu-si selectia.

Niciun comentariu: