sâmbătă, 2 februarie 2008

Cum sa privim o fotografie - Calin-Stefan Ragalie



Intr-o lume grabita, tot mai grabita, suntem aproape mereu in crizade timp. In afara domeniului nostru profesional, deseori, ca o masurade protectie la supra-incarcarea cu informatie, nu sesizam decat lucririle sau evenimentele care ne atrag atentia in mod evident. Daca prima impresie nu este puternica, ne lasam purtati mai departe deiuresul cotidian...


Si cand privim o fotografie, prima impresie este foarte importanta!


Trebuie sa recunoastem, prima impresie este aceea care ne starneste interesul si ne determina sa insistam cu privirea asupra unei imagini, sa cercetam cauzele pentru care acea fotografie ne atrage,sa-i descifram mesajul. Percepem o emotie? Care este aceea? Bucuriesau tristete, siguratate sau comuniune, compasiune, etc. Cu cat o fotografie este mai buna, cu atat emotia pe care vrea sa ne-o inspire autorul este mai evidenta iar sentimentul ce rezoneaza in privitoreste mai pregnant.


In analiza unei fotografii, prima impresie este un foarte bun punct de plecare. Emotiile si sentimentele izvorate din "prima impresie"sunt cel mai putin influentate de educatie si de domeniul nostru de interes profesional. De aceea, o data resimtite aceste emotii si sentimente, este util sa le identificam si le clarificam, daca dorim sa continuam analiza noastra asupra fotografiei.


Cateva conditii necesare


Expunerea corecta


Expunerea corecta a unei fotografii nu este decisiva pentru ca o fotografie sa fie buna, dar una prost expusa, are mai multe sanse dea declansa reactii negative din partea privitorilor. Ce inseamna o fotografie corect expusa?


Un prim aspect este cel al corectei focalizari. Examinarea fotografiei cu o lupa va poate oferi date despre acest parametru.


Un alt parametru ce trebuie analizat este echilibrul culorilor -pentru fotografiile color -, respectiv intervalul nuantelor de gri,alb pur si negru, dintr-o fotografie alb-negru.


In cazul fotografiilor color, reproducerea incorecta a culorilor este imediat sesizata si, daca nu exista un motiv evident, prompt sanctionata. De exemplu, reproducerea culorii pielii personajelor din fotografie este analizata de privitori si orice modificare a culoriicreeaza o impresie dezagreabila. De asemenea, aveti grija ca cerul albastru sa fie redat albastru, iar vegetatia verde sa fie reprodusa cat mai natural.


Impact


Impactul unei fotografii reprezinta puterea sa de atractie, cea care atrage privirea si il determina pe vizitator sa se opreasca asupraei! O fotografie cu impact puternic va determina o reactie, un raspuns, o emotie sau un sentiment in constiinta privitorului. Bucurie sau tristete, neliniste sau pace, mila sau furie, amuzament, orice reactie este mult mai buna decat nici o reactie sau decat celebrul "ei si?".


Pentru a vedea cat impact are fotografia dvs., cea mai buna metodaeste de a o arata prietenilor sau cunostintelor si de a observareactiile lor.


Subiectul


In fiecare fotografie trebuie sa fie vizibila o poveste. O buna fotografie comunica privitorului un mesaj, cu valoare universala, accesibil tuturor privitorilor. O buna fotografie atrage atentia privitorului prin relatarea unui subiect de larg interes si pe ilexpune intr-un mod cat mai accesibil. Fotograful trebuie sa incercesa expuna subiectul intr-un mod cat mai pregnant si, daca se poate,intr-un mod original. Pentru a creste puterea de comunicare, fotograful va trebui sa aiba grija sa simplifice imaginea, inlaturind/scotind din cadru tot ce este neesential si, mai ales, acele elemente care distrag atentia de la tema propusa.


Mesajul


Mesajul fotografiei ne atrage?


Fiecare fotografie transmite un mesaj, iar fotograful, dupa puterilesale, face ca acest mesaj sa fie mai puternic exprimat si deci maievident, sau, din contra, mai greu de inteles.


Fotograful traduce mesajul in simboluri, pe care le cauta in mediu sile transpune in fotografie, selectind din noianul de posibile simboluri, pe acelea care intaresc mesajul dorit si eliminind, dupa puteri, simbolurile distractive. Cu alte cuvinte recurge la unlimbaj, bazat pe simboluri, prin care incearca sa comunice cu privitorul.


In opinia mea, mesajul depinde in cel mai inalt grad de nivelul de educatie, atat al emitatorului-fotograf, dar si al receptorului-privitor al fotografiei. Existenta limbajului comun, a identitatii -sau cel putin a similitudinii -, dintre semnificat si semnificant,permite transmiterea mesajului. In schimb absenta limbajului comunface aceasta comunicare intotdeauna dificila, iar deseori rezultatele sunt contradictorii.


Simboluri general recunoscute, precum copii infometati si rau imbracati transmit un mesaj despre saracie; din contra, o fotografie cu un automobil de lux, un mesaj de opulenta. Sau o fotografie incare o serie de obiecte sunt dispuse pe randuri si coloane, un mesajde ordine, de simetrie.


Alteori insa mesajul este incifrat in simboluri pe care nu toti privitorii le identifica si deci nu le recunosc semnificatia, iaruneori fotograful poate fi contrariat de comentariile - de altfel corecte -, pe care le fac unii vizitatori, referitoare la mesajul receptionat si care este complet diferit de cel emis.


De aceea, privitorul fotografiei ar trebui sa se gandeasca maidegraba la "ce mesaj percep eu?" decat la "ce mesaj incearca sa transmita fotograful?".


Iata cateva idei la care sa va ganditi cand priviti o fotgrafie:


- fotografia are impact? Va capteaza interesul?

- zonele luminoase sunt echilibrate in raport cu cele intunecoase?

- are un centru de interes?

- elementele fotografiei si compozitia sustin centrul de interes?

- privirea va este atrasa spre centrul de interes sau, din contra,unele elemente din fotografie va distrag atentia?

- zonele redate clar sunt echilibrate cu cele redate neclar?

- mesajul este evident?

- exista elemente care dilueaza mesajul transmis?

- modificarea compozitiei ar permite intarirea mesajului transmis?

- aspectele tehnice ale fotografiei, intaresc sau diminueaza dinputerea mesajului?

- va place, v-ati fi dorit sa o fi realizat dvs?


Si, in incheiere, in loc de concluzie: fotografia nu se reduce doarchestiuni de tehnica, de expunere corecta sau de compozitie duparegula treimii de aur. Orice fotografie capabila sa trezeasca oemotie puternica, are multe sanse sa fie o fotografie buna, chiardaca i se pot aduce unele critici pe planul realizarii tehnice.

Niciun comentariu: